Ραλλίδης Φοροτεχνικό & Λογιστικό Γραφείο
«Κατευθυντήρια οδηγία διενέργειας δειγματοληψίας υπολειμμάτων φυτοπροστατευτικών προϊόντων σε πρωτογενή τρόφιμα φυτικής προέλευσης».
ΣΧΕΤ.: Το με αριθ. πρωτ. 3316/36486/28-3-2012 έγγραφο της υπηρεσίας μας
Στο Παράρτημα Α του με αριθ. πρωτ. 3316/36486/28-3-2012 εγγράφου της υπηρεσίας μας
(http://internet.minagric.gr/images/stories/docs/agrotis/Georgika_Farmaka/elenxoi/Odigies_digmatolipsias_ypoleimaton.pdf), σχετικά με την κατευθυντήρια οδηγία
διενέργειας δειγματοληψίας υπολειμμάτων φυτοπροστατευτικών προϊόντων σε πρωτογενή τρόφιμα φυτικής προέλευσης, προστίθεται μετά την παράγραφο 4, νέα παράγραφος 4α, ως εξής:
4α Ιχνηλασιμότητα
Η ιχνηλασιμότητα (traceability) αποτελεί Κοινοτική απαίτηση, σύμφωνα με το άρθρο 18 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 178/2002 για τον καθορισμό των γενικών αρχών και
απαιτήσεων της νομοθεσίας για τα τρόφιμα, για την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Αρχής για την Ασφάλεια των Τροφίμων και τον καθορισμό διαδικασιών σε θέματα ασφαλείας
των τροφίμων (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32002R0178&from=EL).
Σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 18 του εν λόγω Κανονισμού: «2. Οι υπεύθυνοι των επιχειρήσεων τροφίμων και ζωοτροφών είναι σε θέση να αναγνωρίζουν
κάθε πρόσωπο από το οποίο έχουν προμηθευτεί ένα τρόφιμο, μια ζωοτροφή, ένα ζώο που χρησιμοποιείται για την παραγωγή τροφίμων ή οποιαδήποτε άλλη ουσία που
προορίζεται για ενσωμάτωση σε ένα τρόφιμο ή σε μια ζωοτροφή ή αναμένεται ότι θα ενσωματωθεί σε αυτά. Για το σκοπό αυτό οι υπεύθυνοι των επιχειρήσεων
εγκαθιδρύουν συστήματα και διαδικασίες που καθιστούν τις πληροφορίες αυτές διαθέσιμες στις αρμόδιες αρχές, εάν αυτές το ζητήσουν».
Όπως προτάθηκε από ελεγκτές των αρμοδίων αρχών και διαπιστώθηκε και με πρόσφατη εισήγηση της Επιτροπής Ενστάσεων του άρθρου 49α του ν.4036/2012, η
καταγραφή στο πληροφοριακό δελτίο μόνο των φορολογικών παραστατικών (Δελτίου Αποστολής – Τιμολόγιου δεν διασφαλίζει 100% τη διαδικασία, γιατί σε κάθε ένα από
τα σημεία που διακινήθηκε το προϊόν μπορεί να υπήρχαν και άλλα ομοειδή και επιπλέον σε κάθε αποστολή μπορεί να υπάρχουν προϊόντα από περισσότερους από έναν
παραγωγούς και δε μπορεί να αποκλειστεί περίπτωση εσφαλμένης χορήγησης παραστατικού διακίνησης από την επιχείρηση από όπου λαμβάνεται το δείγμα.
Η κλήση παραγωγών για απολογία σε προϊόντα χωρίς σήμανση δύναται να δημιουργήσει αμφιβολίες ως προς την ιχνηλασιμότητα και εν τέλει για την αποτελεσματικότητα
των επιβαλλόμενων κυρώσεων.
Για την αντιμετώπιση του θέματος, οι αρμόδιες αρχές για τη δειγματοληψία των φυτικών προϊόντων, όσον αφορά τον έλεγχο υπολειμμάτων γεωργικών
φαρμάκων, καλούνται να προβαίνουν στις παρακάτω ενέργειες:
▪ Η δειγματοληψία, σαν βασική αρχή, πρέπει να διενεργείται από τις αποθήκες των επιχειρήσεων (λιανικής ή χονδρικής πώλησης), στις αρχικές συσκευασίες τους με την
πραγματική σήμανση. Η δειγματοληψία στο χώρο έκθεσης των προϊόντων (προθήκες) των καταστημάτων πρέπει να αποφεύγεται, εκτός εάν οι παρτίδες των προϊόντων
φέρουν επαρκή στοιχεία ιχνηλασιμότητας, όπως είναι ο κωδικός του παραγωγού στο ΜΕΝΟ (GR) (http://www.minagric.gr/index.php/el/for-farmer-2/cropproduction/oporokipeytika/287-nopa-oporokipeytika).
▪ Η δειγματοληψία για τον έλεγχο των υπολειμμάτων των γεωργικών φαρμάκων να διενεργείται ταυτόχρονα με τον ποιοτικό έλεγχο, εφόσον είναι δυνατόν.
▪ Στην περίπτωση που η σήμανση, είτε είναι ελλιπής, ενώ δεν θα έπρεπε (μόνο στοιχεία συσκευαστή και άρα δεν τεκμηριώνει με σαφήνεια ποιος είναι ο παραγωγός), είτε
λείπει τελείως (άρα υπάρχει έλλειψη ιχνηλασιμότητας στη συσκευασία), θα πρέπει να εφαρμόζονται άμεσα οι κυρώσεις που αφορούν τη σήμανση. Οι απαιτούμενες
ενδείξεις και κυρώσεις σε περίπτωση παραβάσεων αναφέρονται αναλυτικά στο άρθρο 38 της με αριθ. Α2-718/28-7-2014 Υπουργικής Απόφασης όπως ισχύει.
Ενδεικτικά επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με την ανωτέρω Υπουργική Απόφαση ισχύουν τα παρακάτω: «4. Στα εκδιδόμενα παραστατικά διακίνησης και εμπορίας
νωπών οπωρολαχανικών μέχρι το στάδιο της λιανικής πώλησης, συμπληρώνεται, πέραν των άλλων πεδίων που προβλέπονται από τις διατάξεις του Υπουργείου
Οικονομικών και ο Αριθμός Μητρώου Εμπόρων Νωπών Οπωρολαχανικών (ΜΕΝΟ) του εκδότη του παραστατικού, εφόσον υποχρεούται να διαθέτει αριθμό ΜΕΝΟ. 5. Ως
τελικός συσκευαστής τυποποιητής νωπών οπωρολαχανικών ορίζεται ο συσκευαστής του οποίου η συσκευασία φθάνει ως έχει στο στάδιο της λιανικής πώλησης. 6. Ειδικά
για τα προϊόντα του κατωτέρω πίνακα (Α):
ΠΙΝΑΚΑΣ (Α)
α). Μήλα
β). Εσπεριδοειδή
γ). Ακτινίδια
δ). Μαρούλια, κατσαρά αντίδια και πλατύφυλλα αντίδια
ε). Ροδάκινα και Νεκταρίνια
στ). Αχλάδια
ζ). Φράουλες
η). Γλυκές πιπεριές
θ). Επιτραπέζια σταφύλια
ι). Τομάτες
ια). Πατάτες
ιβ). Κρεμμύδια
α) όταν τελικός συσκευαστής εγχώριων νωπών οπωρολαχανικών είναι ο ίδιος ο παραγωγός, υποχρεούται να αναγράφει επί των εμπορικών συσκευασιών ή σε ετικέτες,
πέραν των άλλων ενδείξεων που προβλέπονται στην παράγραφο 2, και τον Αριθμό Μητρώου Εμπόρων Νωπών Οπωρολαχανικών (ΜΕΝΟ) και τον αριθμό παρτίδας
παραγωγής, όπως αυτός ορίζεται στην παράγραφο 7.
β) όταν τελικός συσκευαστής εγχώριων νωπών οπωρολαχανικών είναι το συσκευαστήριο έμπορος, υποχρεούται να αναγράφει επί των εμπορικών συσκευασιών ή σε
ετικέτες, πέραν των άλλων ενδείξεων που προβλέπονται στην παράγραφο 2, και τον Αριθμό Μητρώου Εμπόρων Νωπών Οπωρολαχανικών (ΜΕΝΟ) του συσκευαστηρίου
και τον αριθμό παρτίδας παραγωγής όπως αυτός ορίζεται στην παράγραφο 7. Σε περίπτωση που η συσκευασία αφορά προϊόντα ενός και μόνο παραγωγού, αναγράφεται
και το ονοματεπώνυμο και ο Αριθμός Μητρώου Εμπόρων Νωπών Οπωρολαχανικών (ΜΕΝΟ) του παραγωγού, εφόσον υποχρεούται να διαθέτει, άλλως αναγράφεται ο
Αριθμός του Φορολογικού του Μητρώου (Α.Φ.Μ.).
γ) όταν ο έμπορος προμηθεύεται από χώρες της Ε.Ε. ή εισάγει από Τρίτες Χώρες νωπά οπωροκηπευτικά, υποχρεούται να αναγράφει επί των εμπορικών συσκευασιών ή
σε ετικέτες, πέραν των άλλων ενδείξεων που προβλέπονται στην παράγραφο 2, και τον δικό του Αριθμό Μητρώου Εμπόρων Νωπών Οπωρολαχανικών (ΜΕΝΟ) και τον
αριθμό παρτίδας εισαγωγής όπως αυτός ορίζεται στην παράγραφο 8.
δ) Ο αριθμός παρτίδας παραγωγής εισαγωγής αναγράφεται υποχρεωτικά σε όλα τα εκδιδόμενα παραστατικά διακίνησης και εμπορίας νωπών οπωρολαχανικών.